English text below

Ondertussen zijn Mark en Robin al beslagen in de algemene technieken van de lithografie. Ze schuren, betekenen en prepareren stenen alsof het niets is, alsof ze in hun keuken een slaatje maken. Ook het atelier in het Gentse Industriemuseum begint langzaam in orde te komen. Daarom besloot Robin zich aan een polychromie te wagen: een steendruk in meerdere kleuren.

Bij een polychromie moeten er heel wat keuzes gemaakt worden. Hoe is de prent samengesteld? Welke kleuren zullen we gebruiken? Wat is de drukvolgorde? Zullen we de prent exact registreren of niet (dus moeten we op voorhand exact weten waar elk onderdeel van de prent zal komen ten opzicht van de andere drukgangen)? We besluiten het niet te moeilijk te maken en op een vrije manier tot een resultaat te komen. Het toeval mag ook een rol krijgen.

Een eerste taak die Robin uitvoerde, was experimenteren met het mengen van verschillende inkten om tot drie drukkleuren te komen. Daarna vroeg ik hem een ontwerpschets te maken met de aanduiding van de verschillende kleuren en om zo grofweg de positie van de verschillende onderdelen te bepalen. Op basis daarvan bracht Robin op drie stenen een tekening aan, met de bedoeling elk van die stenen in een andere kleur te drukken.

Na het tekenen van de drie vlakken met een combinatie van lithografisch krijt en inkt prepareerde Robin de drie stenen. Nadien drukte hij de drie prenten één voor één over elkaar. Dat gebeurde met assistentie van Mark die zorgde voor het vochtig houden van de steen, terwijl Robin de steen telkens van inkt voorzag. Ik bracht het papier aan en zo ontstond een vlotte combi. Steendruk is vaak teamwerk.

Door de positionering van het papier tijdens de verschillende drukgangen te veranderen was het mogelijk tot verschillende combinaties van de gekleurde vlakken te komen. Uiteindelijk lukte het om de prent in een stabiele oplage te drukken. Dit was opnieuw een grote stap vooruit in het leerproces en een mooi resultaat voor Robin, die een prachtige steendruk afleverde. Volgende keer is Mark aan de beurt!

rudy de lithograef

Meer achtergrondinformatie over lithografie op www.steendruk.be

A colourfull Robin

In the meantime, Mark and Robin are already well-versed in the general techniques of lithography. They sand, draw and prepare stones as if it were nothing, as if they were making a salad in their kitchen. The studio in the Ghent Museum of Industry is also slowly starting to get in order. That is why Robin decided to try his hand at a polychromy: a lithography in multiple colours.

A lot of choices have to be made with a polychromy. How is the print composed? Which colours will we use? What is the printing sequence? Will we register the print exactly or not (so we have to know in advance exactly where each part of the print will be in relation to the other printing runs)? We decide not to make it too difficult and to arrive at a result in a free manner. Coincidence may also play a role.

A first task that Robin carried out was to experiment with mixing different inks to arrive at three printing colours. Then I asked him to make a design sketch with the indication of the different colours and to roughly determine the position of the different parts. Based on this, Robin made a drawing on three stones, with the intention of printing each of those stones in a different colour.

After drawing the three areas with a combination of lithographic chalk and ink, Robin prepared the three stones. Afterwards, he printed the three prints one by one on top of each other. This was done with the assistance of Mark, who ensured that the stone was kept moist, while Robin provided the stone with ink each time. I applied the paper and this resulted in a smooth combination. Lithography is often teamwork.

By changing the position of the paper during the various printing runs, it was possible to achieve different combinations of the coloured areas. In the end, the print was printed in a stable edition. This was another major step forward in the learning process and a great result for Robin, who delivered a beautiful lithography. Next time, it will be Mark’s turn!