English text below
Twee Technieken Onder de Loep. Lithografie biedt talloze mogelijkheden om kleurendrukken te maken. Klassiek wordt voor elke kleur een aparte tekening op een afzonderlijke steen aangebracht. Maar wist je dat je met één steen ook meerdere kleuren kunt drukken? Dat vereist wat finesse om te voorkomen dat het resultaat smoezelig wordt. In ons meester-leerlingtraject, ‘Een lithografische passie’, experimenteerden Mark en Robin met twee technieken om in één drukgang meerdere kleuren te gebruiken. Het resultaat? Twee boeiende, ambachtelijke aanpakken die elk hun charme hebben.
Mark’s Kleurige Golfavontuur
Mark koos voor een klassieke polychromie of meerkleurendruk. Hij werkte met vier lithografische stenen, waarbij elke steen een specifiek kleurbeeld bevatte. De eerste steen gaf een blauwe opgaande golf. Met de tweede steen drukte hij daar een geel vlak overheen, wat leidde tot een groene, waterachtige overlapping.
Bij de derde drukgang stuitte Mark op een uitdaging. Hij had een beeld voorbereid met witte inkt, maar op het witte papier was die inkt alleen zichtbaar op de gekleurde vlakken van de eerdere drukgangen. Hoewel het idee van subtiele witte inkt intrigerend was, bleek het effect te zwak. De oplossing? Hij mengde een vleugje zwarte inkt (Noir Joop Stoop 049) door de witte inkt, met een subtiele dégradé van wit naar grijs. Hierdoor werd het ‘onzichtbare’ deel zichtbaar op het witte papier. Als laatste drukte Mark een vierde beeld, een frisse groentint, ook in een dégradé met wit.
Registratie – oftewel het precies uitlijnen van het drukpapier op de stenen – was cruciaal. Om dit eenvoudig te houden, graveerde Mark kleine kruisjes in de stenen. Deze techniek leverde een prachtige, gelaagde prent op, geïnspireerd door De grote golf bij Kanagawa, de iconische houtsnede van Katsushika Hokusai.
Robin’s Handenwerk
Robin koos een andere aanpak en werkte met wat hij bij de hand had – letterlijk. Zijn eigen hand werd zijn inspiratiebron. Hij begon met een lithografische steen die hij ruw opschuurde met korrel 80, wat de textuur van aquarelpapier nabootste. Vervolgens tekende hij met vet lithografisch krijt en potlood, en gebruikte donkere bruine inkt voor de basistekening.
Voor extra diepte in de schaduwen tussen de vingers en langs de hand voegde hij blauwe accenten toe. Hij bracht eerst de bruine inkt aan en gebruikte vervolgens een piepklein rolletje om de blauwe inkt precies op de juiste plekken aan te brengen. Als finishing touch drukte Robin zijn werk op Simili Japon, een lichtgeel papier dat perfect paste bij de intieme sfeer van zijn tekening.
Tijdrovend Ambacht
Beide technieken bewijzen dat je met geduld en vakmanschap prachtige kleurendrukken kunt maken. Het proces is echter intensief en ambachtelijk, waardoor elke prent uniek is en kleine verschillen vertoont. Voor grote uniforme oplages zijn deze technieken minder geschikt, maar dat is voor ons meester-leerlingtraject juist geen probleem. Het unieke karakter en de liefde voor het ambacht maken elke prent bijzonder.
Heb je zelf zin om te experimenteren met lithografie? Laat je inspireren door Mark en Robin’s kleurrijke avonturen en ontdek de eindeloze mogelijkheden van deze fascinerende techniek.
rudy de lithograef
Meer achtergrondinformatie over lithografie op www.steendruk.be
Colorful Experiments with Lithography.
Two Techniques Under the Magnifying Glass. Lithography offers countless possibilities for making color prints. Traditionally, a separate drawing is applied to a separate stone for each color. But did you know that you can also print multiple colors with one stone? That requires some finesse to prevent the result from becoming smudgy. In our master-apprentice trajectory, ‘A lithographic passion’, Mark and Robin experimented with two techniques to use multiple colors in one printing run. The result? Two fascinating, artisanal approaches that each have their own charm.
Mark’s Colorful Golf Adventure
Mark opted for a classic polychromy or multi-color print. He worked with four lithographic stones, with each stone containing a specific color image. The first stone gave a blue upward wave. With the second stone he printed a yellow surface over it, which led to a green, watery overlap.
During the third printing run, Mark encountered a challenge. He had prepared an image with white ink, but on the white paper, the ink was only visible on the colored areas of the previous printing runs. Although the idea of subtle white ink was intriguing, the effect proved too weak. The solution? He mixed a touch of black ink (Noir Joop Stoop 049) into the white ink, with a subtle gradient from white to gray. This made the ‘invisible’ part visible on the white paper. Finally, Mark printed a fourth image, a fresh shade of green, also in a gradient with white.
Registration – or the precise alignment of the printing paper on the stones – was crucial. To keep this simple, Mark engraved small crosses into the stones. This technique produced a beautiful, layered print, inspired by The Great Wave off Kanagawa, the iconic woodcut by Katsushika Hokusai.
Robin’s Handwork
Robin took a different approach and worked with what he had at hand – literally. His own hand became his source of inspiration. He started with a lithographic stone that he rough-sanded with 80 grit, which mimicked the texture of watercolor paper. He then drew with bold lithographic chalk and pencil, and used dark brown ink for the base drawing.
For extra depth in the shadows between the fingers and along the hand, he added blue accents. He applied the brown ink first and then used a tiny roller to apply the blue ink in exactly the right places. As a finishing touch, Robin printed his work on Simili Japon, a light yellow paper that perfectly matched the intimate atmosphere of his drawing.
Time-consuming Craftsmanship
Both techniques prove that with patience and craftsmanship you can create beautiful color prints. However, the process is intensive and artisanal, which makes each print unique and shows small differences. These techniques are less suitable for large uniform editions, but that is not a problem for our master-apprentice program. The unique character and love for the craft makes each print special.
Do you want to experiment with lithography yourself? Be inspired by Mark and Robin’s colorful adventures and discover the endless possibilities of this fascinating technique.
Geef een reactie